Tudástár


A Jógáról

Nagyrészt fizikai gyakorlataival azonosítják, valójában ennél mélyebb
értékeket hordozó rendszerről van szó.

Nem a gyakorlatok egyre ügyesebb kivitelezése, vagy a nagyobb kihívást kívánó gyakorlatok elvégzésében való jártasság a cél,
A jóga azt jelenti, hogy képesek vagyunk az elmét és rajta keresztül önmagunkat is megismerni.
“A megismerésen túl képessé válunk arra, hogy uralkodjunk az elmén, vagyis befolyásunk lehet arra, hogy hogyan működjön.”
(Bálint János)

Képessé válunk felismerni az elmefolyamatok létrejöttét, okát, képessé váljunk még “megszilárdulásuk” előtt kontrolálni mindazon
gondolatokat, vagy egyéb folyamatokat, amelyek nem szükségesek számunkra. Mint pl: a múlt eseményein rágódás vagy hogy a félelmeink, a negatív gondolataink elrontsák örömteli pillanatainkat, befolyásolják hangulatunkat.

Elérjük a képességet, hogy az elme rohanó műkődését elcsendesítsük, elérjük a bennünk mindig jelenlévő belső csendességet, és ne csak elérjük hanem lehetőségünk legyen elidőzni, megpihenni benne. Ez nem kiváltság, mindenki számára elérhető, hiszen ott rejtőzik mindenkiben, csak az elmefolyamatok szüntelen mozgása kusza hálót szőt köré.

Képessé válunk az élet pillanatait élvezni, anélkül, hogy a múltba vagy a jövőbe révednénk.

Tünde


Az NMPT-ről

NMPT – Természetes Mozgásminta Tréning
(Natural Movement Pattern Traning)

Az NMPT olyan komplex rendszer, mely a mozgásszervi problémákat nem helyileg kezelve próbálja megszüntetni, hanem az emberi testet egységében szemlélve, az idegrendszer működését a helyes irányba terelve segít korrigálni a hibás mozgásmintákat., ezáltal segít megelőzni számos gerinc- és ízületi problémát.

A mozgás létrejötte az idegrendszer irányítása alatt történik meg. Az NMPT a helyes mozgásmintát tanítja meg az idegrendszernek, vagyis lényeglátóan szelektálva nyújtja, ellazítja, vagy aktivizálja azokat az ízmokat, amelyek szükségesek a gerinc és az egyéb ízületek egészséges állapotának a fenntartásához. Ezek az ízmok az ülőmunkát végző, számítógép előtt görnyedő, autóval közlekedő, sokat tévéző nemzedéknél sajnos nem, vagy nem megfelelően műkődnek, így újra kell munkat programoznunk. A folyamat kétség kivül kitartást és szorgalmat igényel, hiszen az évtizedek alatt elvesztett gerinckörbületeket nem egyszerű dolog visszaállítani.

A gyakorlatok otthoni végzéséhez rendszeres órai részvétel ajánlott, mivel az NMPT instruktor személyre szabott módosításokat végezhet a gyakorlatoknál, ajánlhat rendszerességre és az időtartamra nézve is instrukciókat.
Mint tudjuk a tanulási folyamat egyénenként eltérő, a mozgásrendszeri eltérések, problémák és hozadékaik is szintén egyéniek, így eltérő, hogy mikor sikerül a gyakorlatokat pontosan az NMP instruktor javaslatainak figyelembevételével elsajátítani.
(az NMP instruktor pontos, odafigyelő gyakorlatírányítással és manuális korrekcióval segíti a gyakorlatok elsajátítását.) Amint a gyakorlási folyamata lezárult, innen lehetőség van eldönteni, hogy továbbra is szeretne órára járni valaki vagy a továbbiakban az otthoni gyakorlást választja. Itt érdemes havi egyszer órára jönni.

Ajánljuk mindenkinek:

  • aki el akarja kerülni a gerinc – és ízületi fájdalmakat,
  • akinek már volt gerincsérve és szeretné megelőzni az újabb gerincsérv kialakulását,
  • aki gerincbarát módon szeretne sportolni,
  • aki idős korában is fiatalosan szeretne mozogni,
  • aki szeretne elkerülni olyan tüneteket, mint a befagyott váll, tenisz- és golf könyök,
  • aki aki tetre kész a csípőízületi és térdízületi kopásoknak kialakulása ellen, hiszen a
    miofasciális erővonalak ballanszírozásával az ízületek terhelése optimalizálható,
  • aki elkerülné az előrehelyezett fejtartás okán kialakuló fejfájást, illetve állkapocs ízületi
    erdetű fülzúgást és szédülést,
  • aki javítaná testtartását és megelőzné a mozgásrerndszer öregedésének tulajdonított fájdalmakat,
  • aki nem csak tüneti kezelésre vágyik, hanem egy lényeglátó, szigorúan kutatásokra épülő, modern és hosszútávon hatékony megoldást
    keres.

Érdekesség:
Az emberi mozgásrendszer fejlődése évmilliók során mindig is az egyenetlen talajon járáshoz
alkalmazkodott. Egy olyan optimálisan, energiatakarékosan működő, a mozgásrendszer elemeit a lehető legkevésbé
terhelő rendszert hozott létre, amelynek irányítója az idegrendszer. Az egész mechanizmus
6-7 éves kor körül éri el az érettségét.
Ezen idő alatt az idegrendszer megtanulja, hogy egymáshoz képest milyen sorrendben. ütemben és mértékben kell
megfeszíteni és lazítani, harmónikusan működtettni az izmokat.
Az egész rendszer a járni tanulással épül ki és maga a járás tartja karban.

Amitől a folyamat felborul:
Erről már fent olvastál, íme még néhány kiegészítés:

  • A parkettán való járni tanulás,
  • mozgásszegény életmód,
  • stressz (fizikai, mentális)
  • megszokás
    A mozgásrendszer alkalmazkodik a megváltozott környezeti hatásokhoz, és ennek megfelelően felül írja
    a természetes mintás, amely így a mozgásrendszeri problémáknak enged teret.

A mozgásrendszer globális szemlélete a kulcsa. Gyakorlatai egyszerre foglalkoznak az
ízületek, az izmok, megfelelő a természet által rájuk szabot működés helyreállításával, és az őket
írányító idegrendszer megfelelő mozgásmintára tanításával. Attól, hogy az ízületek, az izmok
rehabitálásával foglalkozunk, attól még ők továbra is az irányító egység (az idegrendszer)
üzenete alapján fognak megfeszülni lazulni, az általa meghatározott ritmusban fognak működni.
Ezért szükséges mindkét “oldallal” egyszerre foglalkozni.

A rendszer megalkotója Bene Mátés gerincspecialista (web. porckorong.hu)

Palotai Tünde


A fascia tréningről

Teljes nevén funkcionális fascia tréning

A fascia és a fasciális szemléleten alapuló mozgásformák nem egy újabb divathullám termékei.
Hanem egy új szemléletmód és ennek folyamatoson bővülő ismeretei, teljesen új és gyökeres
irányváltást eredményeznek az emberi test működéséről és az emberi mozgásról alkotott
képünkben. Ma már a fasciális ismeretek elsajátítása nélkül elképzelhetetlen egy hatékony
mozgásterápia, de bármilyen prevenciós/megelőzést célzó foglalkozás sem. Ezen ismeret elsöprő
felismerése, hogy az eddig figyelmen kívül hagyott fascia különféle sérülései a mozgásszervi
fájdalmak jórészének eredője. Ily módon a forrás megtalálva a kezelések oki szintjén új
lehetőségek nyílnak, ami pedig szintén óriási lehetőséget teremt ezen ismeretek által az a
prevencióban/ megelőzésben részvevő mozgásformákba a fasciális szemlélet beiktatása. A fasciális
szemléletű mozgásokkal fiatalosabb testet, jobb testtartást, nagyobb erőt és rugalmasságot
érhetünk el.

A fascia egészséges állapotának a fentártása akkor eredményes, ha edzés/mozgás során többféle
ingert kap. Így egy fascia tréning a testet változatos több szinten érintő elemekből tevődik össze.

(Nem is okozott meglepetést, mikor a fascia képzés során az első lépésként a fascia tréningben a
légzőgyakorlattal találkoztam.)

Lássuk mivel találkozhatsz a fascia tréning során:

  1. Légzőgyakorlat – fizikai/testi és a mentális feszültségek csökkentése céljából
  2. Testtudatosság, core tudatosítás lépésről lépésre
  3. Különböző dinamikus mozgástok, amelyek több síkban és irányban fejlesztik a
    rugalmasságot
  4. SMR hengerezés a fascia felfrissítéséért, megújításáért